Reportage: Blow by Shan Bhattacharya

Shan Bhattacharya is a self-taught photographer based in Kolkata, India. His work has previously been published in many magazines and has been exhibited in Gallery Gold, Kolkata. He has self-published a book titled ’13’ in December, 2013. His work is mostly concerned about abandonment, decay, memory and detachment.

Text and photos by Shan Bhattacharya
Translated by Chiara Costantino

[traduzione in italiano in basso]

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‘Blow’ takes a metaphorical look at modern-day consumerism and how it affects our inner state. All the diptychs in this collection individually may lead to different interpretations, but as a whole they represent us, and give a commentary on the culture that surrounds us.

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Selection of subjects on the left of each image was done to concentrate on various articles that goes inside the mouth, not essentially food in some cases. The right part of each image consisting of x-ray plates, CAT scans or ultrasonograms exposing different internal structures of our body stands for our inner state. All the objects photographed are shown either in a state of decay or in abandonment to represent an idea of post-consumption. Similarly, these x-ray plates and scans are not of any healthy individual; all of them carry signs of disease. 

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The association between the two parts of a diptych is not only based on structural similarity but they also share something else in common in each case. For example, the image containing the apple and the brain refers to the concept of ‘the apple of wisdom’. But this connection is best left to the viewer to identify.

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(Images © Shan Bhattacharya)

More about Shan Bhattacharya’s work here

***Traduzione Italiana***

di Chiara Costantino
 

Shan Bhattacharya è un fotografo autodidatta di Kolkata, in India. Il suo lavoro è stato pubblicato in passato su molte riviste e esposto a Gallery Gold, a Kolkata. Ha autopubblicato un libro intitolato “13” a dicembre 2013. Il suo lavoro riguarda soprattutto l’abbandono, la decadenza, il ricordo e la separazione.
“Blow” getta uno sguardo metaforico sul consumismo del giorno d’oggi e su come questo influenza il nostro stato interiore. Tutti i dittici di questa collezione possono portare, presi di per sé, a diverse interpretazioni, ma come un intero ci rappresentano, e danno un commento sulla cultura che ci circonda.
Una selezione di soggetti sulla sinistra di ogni immagine è stata effettuata per concentrarsi su vari oggetti che si introducono in bocca, non necessariamente cibo in alcuni casi. La parte destra di ogni immagine consiste di lastre ai raggi X, TAC o ecografie che mostrano diverse strutture interne del nostro corpo, in rappresentanza del nostro stato interiore. Tutti gli oggetti fotografati sono mostrati o in uno stato di decadenza o di abbandono, al fine di raffigurare l’idea di post-consumismo. Allo stesso modo, queste lastre ai raggi X e le scansioni non appartengono a un individuo sano: ognuna di esse reca tracce della malattia.
L’associazione tra le due parti di un dittico non si basa solo su una somiglianza strutturale, ma esse condividono anche qualcosa in ogni caso trattato. Per esempio, l’immagine che contiene la mela e il cervello si riferisce al concetto di “mela della sapienza”. Ma questa connessione è meglio che sia lasciata allo spettatore, affinché la compia egli stesso.

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