Reportage: Pascal Fellonneau

Pascal Fellonneau is a French photographer exploring the landscapes of Europe from Iceland to Spain, from his hometown Bordeaux to Paris where he now lives. An important part of his work questions the urban scene as we inhabit it. His pictures depict strange yet familiar landscapes often devoid of humanity. After living in Iceland for a few years, he was beneficiary of a grant from French ministry of Culture in 2005, and began exhibiting in several countries across Europe (France, Greece, Germany, Sweden). 

From Febuary till March 2012, he has been regularly wandering the streets of Paris searching for electoral posters of French presidential election 2012. The series Candidates is the result of this work and the exhibition CAMPAGNE shows a selection of it.

Some images from this series were shown in a solo exhibition at Plataforma, Bordeaux, France 2013 and published in several magazines and newspapers.

Text and photos by Pascal Fellonneau
 

[traduzione in italiano in basso]

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“Photographers have long been entranced by the effects of time, be it the slow crumbling of a cathedral, or the erosion of time on a face. Pascal Felloneau noticed that an image can quickly become the future without even pausing in present time with his photographs of French political posters. Architecture ages slowly but nothing ages faster than a political poster. One moment, they are potent images of hope and persuasion, the next forlorn mockeries of ambition. Pascal’s images of various political candidates, photographed weeks before the event, reveal how the erosion of weather and time turns both victor and the vanquished into rueful souvenirs of the past before the event has even occurred.”

Mark Power in Simulacra

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(Images © Pascal Fellonneau)

More on Pascal Fellonneau’s work here

***Traduzione Italiana***

di Chiara Costantino
 

Pascal Fellonneau è un fotografo francese che si dedica all’esplorazione dei paesaggi europei, dall’Islanda alla Spagna, dalla sua città natale Bordeaux a Parigi, dove oggi vive. Una parte fondamentale del suo lavoro scandaglia la scena urbana, così come la abitiamo. Le sue foto mostrano paesaggi strani ma al contempo familiari, spesso privi di umanità. Dopo aver vissuto alcuni anni in Islanda, ha ottenuto una borsa dal Ministero francese della Cultura nel 2005, e ha iniziato a esporre in diversi paesi europei (Francia, Grecia, Germania, Svezia).

Da febbraio a marzo 2012, ha percorso le strade di Parigi alla ricerca dei manifesti della campagna elettorale per le elezioni presidenziali francesi 2012. La serie Candidates è il risultato di questo lavoro e la mostra CAMPAGNE ne espone una selezione.

Alcune immagini di questa serie sono state esposte in una personale a Plataforma, Bordeaux (Francia) nel 2013 e pubblicate in diverse riviste e quotidiani. 

“I fotografi sono stati a lungo affascinati dagli effetti del tempo, che sia il lento sgretolarsi di una cattedrale, o l’erosione del suo trascorrere su un volto. Pascal Felloneau ha notato che un’immagine può divenire velocemente futuro senza nemmeno soffermarsi nel tempo presente, e ha fatto questo con le sue fotografie dei manifesti politici francesi. L’architettura invecchia lentamente, ma nulla invecchia in modo più lento di un manifesto politico. Un momento prima sono potenti immagini di speranza e persuasione, quello successivo divengono misere parodie dell’ambizione. Le immagini di Pascal di diversi candidati politici, fotografati settimane prima delle elezioni, rivelano come l’erosione degli agenti atmosferici e del passare del tempo renda sia i vincitori che gli sconfitti meste vestigia del passato, del prima che l’evento si verificasse.”

Mark Power in Simulacra

 

Comments
One Response to “Reportage: Pascal Fellonneau”
  1. What great, dramatic illusions and allusions.

    My gut tightened when I saw the first photo. I voiced an, “Oooh.” and as I went on, it lessened but I was drawn into the effects:

    the changes, the drama, the statements that formulated for me that people are fake, that other people come through other people, that people rest on top of former people, that all of them are the same, that they are all the same faces rolled into one – and how ugly or deformed or odd, that time weathers and the excitement of a person fades and breaks down, and more.

    Great stuff. Randy

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